Online shopper besteedt 3 procent op buitenlandse sites
Nederlandse webshoppers gaven in 2015 ruim een half miljard euro uit in buitenlandse webwinkels. Online verkopers uit ons land zien met name Chinese concurrenten een grotere hap uit de taart nemen.
Dat vermeldt Thuiswinkel.org in het kader van de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor, waarvoor GfK het onderzoek deed. De online bestedingen van Nederlandse consumenten in buitenlandse webshops (plus 31 procent) zijn afgelopen jaar bijna 2 keer zo snel gegroeid als de webuitgaven overall (+ 16%).
China aan de leiding
Van de uitgaven in buitenlandse webshops kwam 23 procent, ofwel zo’n 118 miljoen euro, terecht in China. Duitsland en Groot-Brittannië volgen met respectievelijk 16 en 15 procent. De VS tekenen voor 12 procent (circa 92 miljoen euro):
Meeste groei voor Nederlandse ondernemers
Nominaal gezien gaven Nederlandse webshoppers afgelopen jaar 123 miljoen euro méér uit in anderstalige shops dan in 2014. Ter vergelijking: hun totale digitale bestedingen namen in hetzelfde jaar met 2,11 miljard euro toe. De meeste online omzetgroei vloeit dan ook naar ondernemers uit ons land.
Ofschoon www.gereedschapspecialist.nl ook online importeert uit China, worden deze omzetcijfers niet meegenomen in de definitie van deze bestedingscijfers. Een voorbeeld van een productcategorie die wij uit het verre oosten importeren zijn bijvoorbeeld lege en gevulde gereedschapswagens.