Als bestuurders met aanhangers of aanhangwagens op pad gaat, heb je te maken met bepaalde spelregels die in de wet zijn vastgelegd.
Regelgeving hulpkoppeling
Er is enige verwarring over de regels over de hulpkoppeling van de aanhangwagen onder de 750 kg. Volgens de Europese richtlijnen, heeft de Nederlandse overheid het voertuigreglement gewijzigd en gesteld dat een hulpkoppeling voor aanhangwagens met een maximale massa tot 750 kg niet langer verplicht is. Maar als er wél een hulpkoppeling aanwezig is, dan is men bij wet verplicht om deze op de juiste manier te gebruiken.
Bovenstaande regels zijn wat verwarrend, omdat de bestuurder van het trekkend voertuig altijd verantwoordelijk is voor de veiligheid van de aanhanger.
Als de aanhanger zonder hulpkoppelingskabel los schiet van de auto en er ontstaat schade, dan zal er ongetwijfeld discussie ontstaan met de verzekeringsmaatschappij. De eigenaar van de aanhangwagen heeft namelijk bewust afgezien van montage van een hulpkoppeling en neemt daarmee bewust een risico.
Het juiste advies is om een hulpkoppeling te monteren én om deze altijd op de goede manier te gebruiken. Controleer dan ook of het trekkend voertuig is voorzien van correcte bevestigingsmogelijkheden. Voor aanhangwagens boven de 750 kg is niets veranderd. Daarvan geldt dat deze uitgerust moeten zijn met een los-breekreminrichting.
Enkele tips voor een juiste belading van de aanhanger
• Verdeel de lading gelijkmatig over het laadoppervlak
• Plaats zware lading zoveel mogelijk in het midden boven de as
• Let op de kogeldruk, die moet tussen 45 en 75 kg liggen
• Zet de lading goed vast met spanbanden of touw
• Dek de lading altijd af met een net of gaas
• Houd altijd het maximale laadvermogen in de gaten en kom er niet boven
• Controleer regelmatig de bandenspanning van zowel de aanhanger als de auto
Aanhanger en rijbewijs
In Nederland mag je in een aantal gevallen aanhangers of caravan trekken, als je rijbewijs B hebt, maar houd wel rekening met de voorwaarden:
- De aanhangwagen mag totaal NIET zwaarder zijn dan 750 kg (massa leeg voertuig + laadvermogen) , of
- De aanhangwagen mag WEL zwaarder zijn dan 750 kg als de toegestane maximale massa van de totale combinatie niet meer is dan 3500 Kg (dus trekkend voertuig + aanhangwagen)
- Let op dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.
In alle andere gevallen is een BE of B+ rijbewijs verplicht.
Is een mistachterlicht verplicht?
- Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg
moeten voorzien zijn van 1 of 2 mistachterlichten. Deze verplichting geldt ongeacht het bouwjaar van de aanhangwagen. - Aanhangers met een maximum massa van meer dan 750 kg (dus met een eigen kenteken) moeten 1 of 2 mistachterlichten hebben als op het kentekenbewijs van de aanhangwagen een datum eerste toelating staat genoemd van na 1 januari 1998. Aanhangers die vóór die datum op de weg zijn gekomen (dit staat op het kentekenbewijs) mogen wél voorzien zijn van mistachterlichten , maar dat is niet verplicht.
Rijden met aanhanger of caravan. Hoe snel mag ik?
Over de snelheid m.b.t. rijden met een aanhangwagen zijn veel misverstanden. Toch zijn de regels eenvoudig:
- Binnen de bebouwde kom mag je maximaal 50 kilometer per uur (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is). Het gewicht van de aanhanger of caravan is niet van belang en ook niet of deze geremd of ongeremd is.
- Buiten de bebouwde kom mag je maximaal 80 kilometer per uur (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is). Het gewicht van de aanhanger of caravan is niet van belang en ook niet of deze geremd of ongeremd is.
- Op een auto(snel)weg mag je 90 kilometer per uur rijden (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is). Deze nieuwe maatregel is bedoeld om de doorstroming van het verkeer te bevorderen en geldt voor aanhangwagens met een toegestane massa (gewicht aanhangwagen + belading) van niet meer dan 3500 kg. Is de aanhangwagen inclusief belading zwaarder dan 3500 kg dan geldt op auto(snel)wegen de maximum snelheid van 80 km per uur.
Kenteken voor aanhangwagens en caravans
De regel is dat aanhangers en caravans die meer wegen dan 750 kg, een eigen kentekenbewijs moeten hebben. De kentekenplaat voor deze categorie is geel met zwarte letters/cijfers. De kentekenplaat dient altijd bevestigd te blijven op het voertuig, ook als deze gestald of geparkeerd staat. Aanhangers en caravans die minder wegen dan 750 kg hebben hetzelfde kenteken als het trekkende voertuig. De kleur is wit met zwarte letters/cijfers. Een zelfgemaakte kentekenplaat op de aanhangwagen of caravan is niet toegestaan (ook niet voor korte ritten en als je de aanhangwagen van iemand leent).
Aanhanger- en bagagenetten verplicht
Sinds 1 januari 2007 is het verplicht om de lading af te dekken met een aanhangernet / bagagenet. De wettelijke tekst luidt als volgt:
'Het gebruik van aanhangwagennetten is in Nederland voorgeschreven volgens artikel 5.18.6 van het verkeersregelement, waarin staat dat het voertuig zodanig beladen moet zijn dat de lading of delen daarvan niet van het voertuig kunnen vallen.' Bij aanhouding riskeert de bestuurder van een auto met aanhangwagen zonder net een boete van € 140.-.
Typeplaatje en chassisnummer
Aanhangwagens en caravans die meer wegen dan 750 kg moeten zijn voorzien van een typeplaatje. Dit zit meestal op de zijkant of voorkant maar nooit op het koppelingshuis. Verder dient de aanhanger of caravan voorzien te zijn van een ingeslagen chassisnummer op een vast onderdeel van het voertuig.
Indicatie boetes binnen Nederland
Overtreding | Boetebedrag |
Aanhangwagen te zwaar beladen (boetebedrag berekend aan de hand van percentage overbelading) | € 90 - 300 |
Achterklep sluit niet goed (scharnieren en sluiting) | € 90 |
1 slechte of gladde band | € 90 |
2 slechte of gladde banden | € 130 |
Banden niet afgeschermd door spatschermen | € 150 |
Elektrische verbindingen niet op goed aangesloten | € 90 |
Hulpkoppeling niet aanwezig | € 150 |
Kentekenplaat slecht of niet zichtbaar | € 90 |
Kentekenplaat aanhanger anders dan kentekenplaat trekkend voertuig (<750 kg) | € 90 |
Kentekenplaat, zelf gemaakt (geen goedkeuringsmerk!) | € 60 |
Lading, gevaar voor vallende / niet afgedekt / niet vastgebonden | € 240 |
Lading, uitstekende lading > dan 1 meter / geen voorgeschreven plaat | € 130 - 150 |
Losbreekreminrichting niet juist aan trekkend voertuig verbonden | € 60 |
Mistachterlicht ontbreekt (indien verplicht) | € 60 |
Geen reflectoren | € 60 |
Geen remlichten | € 90 |
Richtingaanwijzers niet aanwezig | € 60 |
Verlichting niet in de juiste kleur | € 90 |
Geen bagagenet/aanhangwagenet | € 140 |
Bron: Bovag, RDW en politie
Aanhangwagenonderdelen
Als je op zoek bent om jouw aanhangwagen weer aan alle wettelijke eisen te laten voldoen, weet dan dat je bij Gereedschapspecialist.nl een ruim assortiment aanhangwagenonderdelen kunt vinden. Bijvoorbeeld:
- Hulpkoppelingen
- Verlichting
- Remgarnituur
- Verlichting
- Wielen
- Hang- en sluitwerk
- Bagagenetten
Ga veilig op pad met je aanhanger of caravan. Goede reis!