Inwoners van de Europese Unie krijgen standaard 2 jaar garantie op online productaankopen, onafhankelijk van de lidstaten. In die twee jaar hoeven webshoppers niet te bewijzen dat een defect al bij levering bestond en dat is maar liefst 4 keer zo lang als nu het geval is.
Dat staat in richtlijnen van de Europese Commissie, die cross-border e-commerce wil aanjagen. Op dit moment verschillen de garantieregels over online aankopen per lidstaat. ‘Er geldt al wel een Europese minimumtermijn van twee jaar, maar daarboven is er ruimte voor nationale interpretatie.
Zo hebben Nederlandse consumenten volgens de wet “recht op een deugdelijk product”. De garantietermijn verschilt dus per situatie’, legt Margriet Keijzer namens Detailhandel Nederland uit. ‘De Europese Commissie stelt nu een vaste termijn voor van twee jaar. Dat schept in ieder geval duidelijkheid'.
Detailhandel Nederland is content met de voorgenomen uniformering van garantieregels, die nog door de Europese molen moet en vermoedelijk niet eerder dan in 2017 is geïmplementeerd.